söndag 13 november 2016

Förlossningsberättelse 4 .....

Allt började den 26/12 2015
Min mens kom inte men jag trodde bara att den var sen som den kunde vara. Dock var jag lite orolig att den skulle dröja allt för länge då vi hade planerat att fara till Piteå å bada efter nyår....
För säkerhetsskull så tog jag ett gravtest bara för å "utesluta" graviditet.... Gissa om jag blev chockad då de visade POSITIVT !


Jag jobbade under denna tiden på Sorselegården. Å då jag vet hur mina andra graviditeter slutat så hade jag noga koll på mitt BT . Vilket låg superbra såhär i början. I mars började jag jobbba på skolan. Vilket var en utmaning men BT höll sig på fina 125/75 i v 26 JIPPIE !!!
Jag jobbade på skolan tom att jag var i v 31
i vecka 32 så gjorde jag ett inhopp på sorselegården igen. Då jag inte träffat bm på VÄÄÄLdigt länge ( vilket jag skulle gjort men hon var sjuk) så testade jag där. 175/113 OOOOPs
Där å då började denna resan.....
Jag jobbade klart veckan sedan blev jag sjukskriven.....

Då jag varit på tillväxt ul i v 28/ 32 så visste jag att lille bebis låg några % under de normala. Men vi får inte så stora barn så det oroade mig inte.
Jag måddee ju faktiskt rätt bra tyckte jag. Solen sken å sommaren var här  :)

Den 22 juli skulle vi påbörja våran semester. Vi styrde kosan mot Luleå där vi skulle tillbringa några dagar.

Dock hade bebis i magen varit lite mindre aktiv. så jag tänkte att de skadar ju inte att fara in och kika.

sagt och gjort. Sa hej då till stefan å barnen å vi är nog tillbaka till middagen :)
Trodde jag ja.....

Mitt bt var skyhögt så dom ville lägga in mig för observation
krävdes 3 st läkare för å övertyga mig... jag var ju inte sjuk !!!!
Låg på Sunderby sjukhus från fredagen 22juli tom måndagen 25juli
Under denna tiden ville jag bara ut därifrån. Att ligga stilla i en säng e inte riktigt min grejj....Speciellt inte då solen skiner utanför
Men bt försämrades. Å på måndagen så frågade dom vart jag ville föda barn ( Hade sagt att jag ville till skellefteå då de var dags)
Svarade att det spelar ingen roll vart jag föder men då jag vet att det är lång eftervård så vill jag till skellefteå......
Sagt och gjort... 25 juli blev jag placerad i en taxi som tog mig till ske.å

Under tiden så var stefan å barnen kvar å njöt av sol/bad /sällskap i Luleå.
I ske.å fick jag träffa "min läkare"
Hon satte mig under bevakning.....
Tisdagen den 26 juli så kom hon in å sa " du är som en tickande bomb så vi tar ut bebis nu"
NUUU ???
Men jag skulle ju ha ett september barn.....
men mitt bt toppade på 202/133
Kl 10.00 fick jag dricka en blandning cyotec
direkt kände jag att kr0ppen reagerade. Var då i v 34 så kroppen var inte alls inställd på å vräka bebis riktigt än.
kl 12 fick jag nästa dos
sedan kl 14 en till
När kl var 15 så tog dom mina hinnor.
Då startade de på riktigt å jag ringde stefan å sa : Du kan nog fara nu :)
Han blev lite stressad då han vet hur fort det kan gå då mitt vatten gått. MEn han satte sig å körde "Lugnt" de 14 milen från Luleå.
Denna dagen var Skellefteå en av de varmaste i hela landet
29 grader i skuggan. Gissa hur varmt de var i förlossningssalen på 6e våningen. Dessutom så fick jag magnesium dropp. Kändes som om att jag skulle brinna upp inifrån !!!




När kl var 17.30 så tyckte dom att de stannade av lite å eftersom att bebis var liten å jag inte var "redo" så sattes värkstimulerad dropp in.
Då drog de igång på riktigt. JAg bad om Lustgas å begärde EDA för att bt skulle sänkas.
Då ville narkosläkaren först ha ett toxprov, då de jag tog på morronen var för "gamla"
Så hon ställde in lusgasen å började å sticka mig. Jag skrek på henne å höja lustgasen. Sagt och gjort.
Men då jag inte tyckte att den fungerade så blev jag arg å puttade iväg den. Varav barnmorskan säger " Du måste andas lugnt å stilla"
MEn kärring vad tror du jag gör?????
Det visade sig dock efteråt att istf å skruva upp den så hade hon STÄNGT av den !!!! Jag fick bara syre genom masken.....

18.00 kollades jag å var öppen 3 cm
18.10 skickades toxproverna iväg
18.20 skriker jag på de 2 BM som står längst ner i rummet att " NU KOMMER BEBIS" !!!!!
Får till svar. Nej nej det är ett tag kvar....
NU KOMMER BEBISEN " Plopp"
DÄr var han ute å stefan blir chockad å säger men hallå han ligger ju där !!!
18.23 så föddes lille Noel som en raket ut på britsen kom han.
Fick han upp på magen medans dom väntade på Barnläkaren som skulle varit där.
Å jag födde utan smärtlindring.....

Noel var så fin. En riktig liten minimänniska.
Min önskan va att han skulle väga över 2 kg !
men fick vänta lite med å få reda på det.

Han togs ut i ett rum där han fick hjälp å andas.
då de bara 30 min tidigare hade fötts en annan liten bebis som åkt ner på neo med kuvösen så säger läkaren " Vi måste springa, Jag håller å du ( sköterskan) ser till så att det är fri passage)
1, 2, 3 så sprang dom iväg med våran lilla bebis.
Jag sitter där i rullstolen fortfarande kopplad tilll droppet stefan kollar på bm som står bredvid .. Ska jag följa med ?
Han springer efter,.....

Kvar själv sitter jag......

Blir skjutsad in på mitt rum å NU e jag hungrig !!!
Ringer lillebror å ber honom leverera pizza.. å vad gör världens bästa lillebror... jo han kommer 30 min senare med mat !!!

Efter vi fått i oss lite mat så får jag äntligen rulla ner på barn för å träffa guldklimpen.
Noel
26/7 2016
2100g
44cm

Han låg i cpap på värmedyna men annars mådde han bra  !!
Fortsättning följer.........





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar